کامپیوتر و مخابرات

دانلود: مقاله- آموزش - کامپیوتر - شبکه - ماهواره - مخابرات

کامپیوتر و مخابرات

دانلود: مقاله- آموزش - کامپیوتر - شبکه - ماهواره - مخابرات

سفیر امید

مقدمه

مخابرات ماهواره ای برای ارتباط ملی وبین المللی هر دو از اهمیت بالایی برخوردار است که ممکن است به صورت ارسال تلفنی، تلوزیونی، و توضیع برنامه های رادیویی، ارتباط رایانه ای، ISDNها، ناوبری دریایی، فرمان وکنترل نظامی باشد. مخابرات ماهواره ای یک موضوع خیلی وسیعی بوده و جوانب زیادی از فناوری ارتباطات را که شامل هر دو راهکارهای آنالوگ و دیجیتال می باشد را در بر می گیرد. از اینرو مهندسین مخابرات باید معلومات مناسبی را در زمینه فناوری، طراحی خط ارتباطی و عملیات ماهواره ای داشته باشند. معلومات در زمینه های بیشتر از قبیل انتشار امواج، آنتن ها، مکانیزم مداری، مدولاسیون، آشکار سازی، کد کردن، سیستمهای الکترونیکی رادیویی، فناوری های ماکروویو،لیزرها و مخابرات فیبر نوری وغیره، نیز لازم است. همکاری بین مهندسین مکانیک، مهندسین برق، مهندسین مخابرات، و مهندسین هوا نوردی برای فناوری پرتابه و اداره

کردن ماهواره به طور وسیع نیاز است.


فعالیت ایران در زمینه مخابرات ماهواره ای

ماهوارهٔ اُمید، نخستین ماهواره ساخت کشور ایران است و تمام تجهیزاتش در سازمان صنایع هوافضای ایران طراحی و تولید شده‌است. ساخت ماهواره تحقیقاتی «امید» از پانزدهم اسفند ماه سال 1384 آغاز گردید و طی 2 سال آماده انجام تست‌های مشترک شد. با ساخت این ماهواره ایران یازدهمین کشوری است که توانمندی ارسال ماهواره به فضا را پیدا کرد. ماهواره «امید» بامداد سه شنبه، ۳ فوریه ۲۰۰۹ (۱۵ بهمن ۱۳۸۷) در مدار فضا قرار گرفت.



در سال ۲۰۰۸ میلادی ابتدا ستاد کل نیروهای مسلح ایران اعلام کرد که ماهواره امید با یک موشک ایرانی به فضا فرستاده شده‌است اما ساعاتی بعد خبر پرتاپ ماهواره امید تکذیب و تاکید شد که تنها موشک ماهواره بر سفیر امید، که قرار است در آینده ماهواره امید را به فضا منتقل کند، آزمایش شده است.

مشخصات فنی

· نوع ماهواره : مخابراتی

· ابعاد کلی سازه در حالت بسته : 40 در 40 در 40 سانتیمترمکعب

· وزن : 27 کیلو گرم

· کنترل حرارات : پسیو

· باند فرکانس : UHF

· ساختار ایستگاه های زمینی ماهواره امیدایستگاه های رنجینگ ( 4 ایستگاه)

· ایستگاه های تله متری و تله کامند(3 ایستگاه)

· ایستگاه کنترل مرکزی (ا ایستگاه)


ویژگی‌ها

این ماهواره در هر ۲۴ ساعت، ۱۵ بار به دور زمین می‌چرخد و گزارش‌های دورسنجی به مرکز فضایی در ایران می‌فرستد. این ماهواره همچنین دو باند بسامد و هشت آنتن برای ارسال اطلاعات دارد که در هربار چرخش، دوبار توسط ایستگاه‌های زمینی کنترل و هدایت می‌شود. ماهواره امید از نوع ماهواره سبک است و توسط ماهواره‌بر «سفیر دو» در مدار قرار گرفته‌است. این ماهواره با هدف برقراری ارتباطات متقابل ماهواره و ایستگاه زمینی، تعیین مشخصات مداری و دورسنجی مشخصات زیرسامانه‌ها، در مدار زمین قرار داده شده‌است. 


سامانه فضایی بومی ایران

ایستگاه هدایت و کنترل ماهواره در مدار ارتفاع پایین نیز وظیفه تعیین موقعیت ماهواره در مدار را بر عهده داشته و ارتباط رادیویی با ماهواره برقرار می‌کند و فرمان‌های کنترلی لازم را به ماهواره ارسال نموده و پاسخ آن را دریافت می‌کند. این ماهواره توسط ماهواره‌بر سفیر ساخت ایران توسط موشک سفیر از پایگاه فضایی ایران، به مدار پرتاب شد. موشک سفیر برای پرتاب این ماهواره به فضا طراحی شده‌است.



 


منبع: ویکی پدیا

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد