X
تبلیغات
رایتل

کامپیوتر و مخابرات

دانلود: مقاله- آموزش - کامپیوتر - شبکه - ماهواره - مخابرات

VOIP (قسمت اول)

VOIP چیست؟  

VoIP    ( برگرفته از Voice over internet protocol ) که با نام IP تلفنی نیز از آن یاد می شود، امکان استفاده از اینترنت به منظور مکالمات تلفنی را فراهم می نماید. در مقابل استفاده از خطوط تلفن سنتی، VoIP از فن آوری دیجیتال استفاده می نماید و نیازمند یک اتصال broadband نظیر DSL است. هم اینک شرکت های متعددی سرویس فوق را در اختیار علاقه مندان قرار می دهند.

 

مروری بر تاریخچه VOIP :  

   با توجه به اینکه روز به روز از محبوبیت تلفن های PSTN و آنالوگ کاسته می شود و تلفن های پهن باند جایگزین آنها می شوند، خیلی از مردم هنوز از فواید عمده این تکنولوژی آگاه نیستند. در این مقاله سعی شده که درباره ی این موضوع و تاریخچه پیدایش VoIP بحث شود.

Ø      تأثیرات سرویس تلفن پهن باند

Ø      اولین تولید کنندۀ VOIP

 

VOIP چگونه کار می کند؟

  درگذشته ای نه چندان دور، پیشگامان عرصه های علمی به این نتیجه رسیدند که می توان یک سیگنال را به صورت دیجیتال و در یک مسافت طولانی ارسال نمود. بدین منظورمی بایست قبل از ارسال سیگنال، آن را با استفاده از یک مبدل آنالوگ به دیجیتال(ADC)، دیجیتال و سپس ارسال و در نقطه پایانی انتقال،با استفاده از یک مبدل دیجیتال به آنالوگ(DAC) مجدداً آن را به آنالوگ تبدیل نمود.

صدا (مبدا) ß مبدل آنالوگ به دیجیتال --- اینترنت --- مبدل دیجیتال به انالوگ ß صدا (مقصد)

 

مزایای VOIP  :

Ø      هزینه کم

Ø      مالیات پایین

Ø      ویدئو کنفرانس

Ø      قابلیت حمل

Ø      ویژگیهای متعدد 

VOIP    در برابر PSTN :

PSTN چیست ؟ 

  درگذشته ای نه چندان دورکه انسان استفاده ازاینترنت را تجربه نکرده بود، ارتباطات محاوره ای صرفاً از طریق تلفن و به کمک خطوط PSTN برگرفته از Public Switched Telephone Network ، انجام میگردید. در سیستم فوق، سیگنال های صوتی آنالوگ با استفاده از کابل های مسی حمل و مبادلۀ داده خصوصاً در مسافت های طولانی گرانقیمت بود .

  به طور خلاصه یک خط ارتباطی آنالوگ که الان هم در سیستم مخابرات اکثر کشورها همانند ایران استفاده می شود.  

 مزایای استفاده از VOIP نسبت به PSTN

 

  درزمان استفاده از خطوط PSTN، کاربران عملاً هزینه زمان استفاده شده توسط شرکتی که مدیریت خط PSTN را  برعهده دارد،‌ پرداخت می نمایند و هر اندازه که بیشتر با تلفن صحبت نمایند هزینه بیشتری را نیز می بایست پرداخت نمایند. علاوه بر این، نمی توان بطور همزمان با بیش از یک شخص گفتگو نمود.

 

معایب VOIP

Ø      نیاز به انرژی الکتریسیته

Ø      تماس های اضطراری محدود

Ø      کیفیت صدا و قابلیت اعتماد

Ø      امنیت

 

نحوه ایجاد یک اتصالVOIP :  

Ø      تبدیل سیگنال آنالوگ به دیجیتال

Ø      فشرده سازی سیگنال دیجیتال

Ø      استفاده از یک پروتکل بلادرنگ

Ø      استفاده از یک پروتکل سیگنالینگ

Ø      تبدیل سیگنال دیجیتال به آنالوگ

 

نحوه برقراری ارتباط :  

  با سیستم VOIP با یکی از سه روش زیر می توان ارتباط تلفنی برقرار کرد :

Ø      Gateway یا ATA

Ø      IP Phone

Ø      کامپیوتر به کامپیوتر

 

انواع مکالمات با استفاده از VOIP

Ø      ابزار VOIP با ابزار VOIP

Ø      ابزار VOIP با تلفن معمولی

Ø      تلفن سنتی با تلفن سنتی

 

      عوامل مؤثر بر کیفیت صدا در VOIP :  

Ø      پهنای باند

Ø       تجهیزات

Ø       ATA/Router

Ø       فرکانس تلفن

Ø       شرایط جوی

Ø       محل قرار گیری تجهیزات

Ø       فشرده سازی و Codec مورد استفاده

 

امکانات مورد نیاز برای راه اندازی سیستم VOIP در خانه یا اداره : 

 

Ø      اینترنت پر سرعت

 در جدول زیر نحوه کارکرد VOIP را با اینترنت های مختلف بررسی می کنیم:

تکنولوژی

سرعت / پهنای باند

وضعیت

Dial-Up

تا 56 Kbps

مناسب نیست

ISDN

تا 128 Kbps

مناسب / برای سرویس های Share نشده

ADSL

تا چندین Mbps

یکی از بهترین سرویس های قابل استفاده – عدم امکان حمل و نقل

انواع وایرلس (Wimax,WiFi,…)

تا چندین Mbps

در بعضی موارد مناسب و در بعضی موارد نامناسب به دلیل محدودیت مسافت و کاهش کیفیت سیگنال – برتری بر ADSL از نظر قابلیت حمل و نقل

LAN (مثلا Ethernet )

تا چند صد Mbps یا حتی Gbps

بهترین سرویس – محدود بودن بدلیل طول کابل قابل استفاده

کابلی

ا تا 6 Mbps

مناسب – عدم امکان حمل و نقل

+ نوشته شده در 1389/12/03ساعت 02:44 ب.ظ توسط مهدی چاکی پور نظرات (2)